مشاهده منو

پخش زنده
زمان انتشار: ۱۸/۰۴/۱۴۰۱

از ادعای احترام تا آتش زدن مقبره یوسف پیامبر

از ادعای احترام تا آتش زدن مقبره یوسف پیامبر

سکوت اسلام‌گرایان در برابر آتش کشیدنِ آرامگاه یوسف پیامبر، نماد مسلم یهود ستیزی است. مسلمانان مدعی‌اند، شعار «موسی به دین خود ، عیسی به دین خود» را مراعات کرده و می کنند. این جریان مذهبی معتقد است، این شعار و یا ضرب‌المثل نهفته در بیان آرای «آزادی مذهبی» و یا به عبارتی «آزادی عقیده» را تبین می‌کنند.

حال سوال این است که آیا مسلمانان در درازای تاریخ خود به این گذاره پای‌بند بودند؟

این ادعا را در 1400 سال گذشته به محک آزمایش می‌گذاریم تا ببینیم پیروان و یا رهبران این دین آسمانی تا چه حد به آن پایبند بوده اند.

نام یوسف پیامبر 26 مرتبه در متن قرآن آمده است، در حالی که با بررسی کتاب قرآن تنها یک بار واژه مسجد الاقصی ذکر شده است ( سوره اسرا – آیه 1 ). در این میان مفسرانی مدعی هستند مسجدالاقصی همان بیت‌المقدس یهود است که از آن جا پیامبر اسلام به معراج رفته است. حتی اگر این تفسیر را بپذیریم که مقصودِ مسجدالاقصی همانی‌ست که مسلمانان می‌گویند با این حال نام «یوسف» 26 برابر الاقصی به نیکی ذکر شده است و باید آرامگاه او مورد احترام و تکریم جدی توسط مسلمانان واقع شود ولی آیا این چنین است؟

در دهم ماه اپریل 2022 ، فلسطینیان مدعی مسلمانی، آرامگاه یوسف پیامبر را به آتش کشیدند.

سابقه: آرامگاه یوسف در قلب نابلس در کرانه باختری رود اردن و تحت کنترل حکومت خودگردان فلسطینی است (البته درخصوص اینکه آرامگاه واقعا” آرامگاه یوسف است یا خیر نظریات متناقضی وجود دارد ولی به هر حال این آرامگاه به عنوان زیارتگاه یهودیان شناخته می شود و مورد احترام یهودیان است). لازم به یادآوری است که پس از جنگ شش روزِ در سال 1967، این ناحیه (در زبان عبری شخم) مانند سایر سرزمین‌های باستانی یهود توسط ارتش دفاعی اسرائیل آزاد شد هر چند در سال 1995 پس از پیمان صلح بین اسرائیل و فلسطینیان در اختیار حکومت خودگردان فلسطینی قرار گرفت اما کنترل سایت آرامگاه همچنان در دست اسرائیلی‌ها ماند.

هنگامی که درگیری های خشونت آمیز بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در اکتبر 2000 در کرانه باختری بر سر بازدید یهودیان از سایت معبد یهود آغاز شد، شش فلسطینی و یک اسرائیلی در درگیری در اطراف آرامگاه یوسف کشته شدند. ارتش اسرائیل در 7 اکتبر همان سال موافقت کرد عقب نشینی کند و کنترل سایت را به پلیس دولت خودگردان فلسطین بدهد تا از این طریق این مقبره تحت کنترل قرار بگیرد. با وجود تعهد از محافظت این منطقه افراد رادیکال و ستیزه‌جوی فلسطینی بلافاصله محل را غارت و کتاب‌ها را سوزاندند و پس از آن غرفه‌های مطالعه این مقبره تاریخی را ویران کردند. در محوطه این مقبره پاسگاه ارتش را به آتش کشیدند و در همان روز یک خاخام آمریکایی الاصل نیز در آن ناحیه به قتل رسید. تمام این رویدادها درحالی رخ داد که پلیس دولت خودگردان فلسطین کوچکترین دخالت و ممانعتی در این ویران‌سازی نداشت.

شهردار فلسطینی وقت شهرنابلس اعلام کرد، این سایت تعمیر خواهد شد هر چند گنبد آن را به رنگ سبز که رنگ اسلام است در آوردند ( یوسف 2000 سال پیش از پیدایش اسلام در تاریخ حضور داشته است). در سال 2015 که خشونت‌ها در اطراف معبد یهود به تحریک مقامات حماس و تشکیلات خودگردان برای چندمین بار شعله‌ور شد، گروهی متشکل از یک صد فلسطینی بر روی آرامگاه حمله کردند و با پرتاب کوکتل مولوتف منطقه را به آتش کشیدند.

تاریخ باری‌دیگر تکرار شد و در 10 ماه اپریل 2022 نیروهای سازماندهی‌شده فلسطینی، آرامگاه یوسف را به آتش کشیدند تا نشان دهند نقض آزادی عبادت برای یهودیان در دستور کارشان قرار گرفته است این در حالی‌ست که حماس، تشکیلات خودگردان فلسطین ، ترکیه و بسیاری از مقامات کشورهای اسلامی ، اسرائیل را به دلیل آن که به یهودیان فقط اجازه بازدید از معبد یهود (و نه عبادت ) می‌دهد مورد سرزنش قرار داده‌اند اما هرگز نسبت به نیروهای هدفمند فلسطینی و پلیس دولت خودگردان فلسطین که عامل و همراه آتش کشیدن آرامگاه یوسف پیامبر بودند واکنشی نشان ندادند هر چند که نام یوسف در کتب مذهبی آنان به نیکی نیز یاد شده است.

در پایان باید گفت که پاسخ به این پرسش که چرا این رویدادهای تلخ رخ می‌دهد بسیار ساده است و آن پاسخ این است که نهادینه شدن یهود ستیزی در اندیشه و عمل توده‌ها و رهبران مسلمانان امری تاریخی‌ست و انتظاری جز این نباید از این مدعیان پرنده صلح داشت.

تازه‌ها